Bedreigd: Utrechtse supermarkten stoppen met naambordjes
Provincie Utrecht – Naambordjes verdwijnen steeds meer uit Utrechtse supermarkten vanwege toenemende agressie van klanten. Gisteren kondigde Albert Heijn aan dat de naamkaartjes voortaan ‘Wij zijn Team Albert Heijn’ zullen tonen.
“Alle winkels hebben stickervellen met die tekst gekregen om over de naambordjes te plakken,” zegt Jesse Verkaik, afdelingsmanager bij Albert Heijn in Woerden. Hij vertelt dat zijn winkel relatief rustig is, maar dat hij in Utrecht en Amstelveen vaker met agressie te maken had. “Ik begrijp de maatregel wel, al is het triest dat het nodig is.”
Winkeldiefstal
Verkaik legt uit dat gewone medewerkers zelden met agressie te maken hebben omdat zij geen winkeldieven aanhouden. “Dat doet het management of de shiftleiders. Zij worden soms bedreigd tijdens aanhoudingen, dus ik liet mijn voornaam weg op mijn naambordje.” Hij heeft nooit meegemaakt dat klanten hem thuis opzochten, maar heeft wel eens aangifte gedaan van agressie. “Ik voel me over het algemeen veilig, maar ik ben ook actief in het opsporen van winkeldiefstal, dus ik weet dat er risico’s zijn.”
Alleen voornamen
Bij Hoogvliet in Veenendaal speelt hetzelfde probleem. Filiaalmanager Luuk van der Meer zegt dat Hoogvliet ongeveer twee jaar geleden besloot alleen nog voornamen op naambordjes te vermelden. “Personeel werd buiten werktijd benaderd via social media. Sinds we alleen voornamen gebruiken, komt dat minder vaak voor.” Hoewel hij overweegt om naambordjes helemaal weg te laten, zegt hij dat die beslissing bij het hoofdkantoor ligt. “Het is klantvriendelijker als je iemand bij de voornaam kunt aanspreken.”
Verschil tussen dorp en stad
Bij de Plus in Harmelen dragen medewerkers al maanden geen naambordjes. De assistent bedrijfsleider, die anoniem wil blijven, vertelt dat dit besluit al voor haar aanstelling werd genomen. “De meningen zijn verdeeld. Sommige medewerkers vinden het prima, anderen niet.” Ze merkt dat klanten er weinig over zeggen en vindt een naambordje persoonlijker in een dorpse omgeving. “Agressie valt hier mee. De jeugd wordt brutaler, maar we zijn een dorp. Dat scheelt.”
Agressie in de stad
Bij Boon’s Markt aan de Utrechtse Ganzenmarkt dragen medewerkers al zo’n acht jaar geen naambordjes meer vanwege privacy. Kassamedewerker Ebru Erdogan vertelt dat klanten soms de namen van medewerkers door de winkel riepen of hen online opzochten. “Het weghalen van de naamkaartjes hielp.”
Agressie komt vooral voor wanneer klanten geen alcohol of tabak mee mogen nemen zonder geldige legitimatie. “Het is een verslaving; als ze het niet krijgen, worden ze agressief,” legt Erdogan uit. De supermarkt heeft een beveiliger in de avonduren en medewerkers krijgen een cursus voor omgang met lastige klanten. “Ik ben vaak uitgescholden en heb een keer een blikje bier over me heen gekregen. Ook werd een kassascherm kapot geslagen. Je maakt de gekste dingen mee.”