Nieuws

Utrechtse parkeerapp weer vertraagd: pas in 2025 duidelijk

Utrecht – De verbetering van de parkeerapp in Utrecht laat langer op zich wachten. De gemeente is bezig met een nieuwe versie die gebruiksvriendelijker moet worden. De leverancier, die momenteel werkt aan een update, zal begin 2025 meer duidelijkheid geven over de “technische haalbaarheid” van de noodzakelijke aanpassingen.

Recentelijk heeft de gemeente onderzoek gedaan onder inwoners en bezoekers. De resultaten tonen aan dat de huidige versie van de parkeerapp niet gebruiksvriendelijk is. “Bij het ontwikkelen van de functionaliteit is het onze belangrijkste prioriteit om ervoor te zorgen dat de app eenvoudig en toegankelijk is voor minder digitaal vaardige inwoners,” aldus de gemeente.

Veel kritiek

De nieuwe parkeerapp werd in augustus 2023 gelanceerd, maar kreeg in de beginfase al veel kritiek. Dit was deels te wijten aan het feit dat bewoners in de app moeten betalen voor hun bezoekers, wat voor velen problematisch is omdat ze het bedrag later terug moeten vragen. Veel mensen ervaren dit als een belemmering. Vorig jaar werd er zelfs een motie van wantrouwen ingediend tegen wethouder Lot van Hooijdonk vanwege aanzienlijke problemen met de parkeerapp, al behaalde die motie geen meerderheid in de raad. De wethouder heeft later toegegeven dat de app gebruiksonvriendelijk is.

Om de problemen aan te pakken, is de gemeente begonnen met de ontwikkeling van een prototype waarbij bezoekers zelf de parkeerkosten betalen. Deze versie is echter nog niet klaar voor gebruik. “De ontwikkeling vraagt veel capaciteit en tijd van zowel de ambtelijke organisatie als de softwareleverancier,” zegt de gemeente. “Het zijn dezelfde medewerkers die ook werken aan nieuwe parkeervergunningen, kwartaalwisselingen en het invoeren van betaald parkeren.”

Overleg met ouderenorganisatie

De gemeente heeft plannen om de huidige versie verder te ontwikkelen met nieuwe functies, zoals de mogelijkheid voor bewoners om hun bezoekers te machtigen via een pincode of QR-code. Tijdens het ontwikkelproces zal de gemeente overleg voeren met belangenorganisaties, zoals ‘U op leeftijd’, om ervoor te zorgen dat het eindproduct aansluit bij de wensen van een oudere doelgroep. Daarnaast werkt de gemeente aan een nieuwe parkeervergunning voor mensen die in het onderwijs, de thuiszorg werken, en voor bewoners en bezoekers met een beperking.

Gerelateerde artikelen

Back to top button