Veel reizigers eisen compensatie na treinproblemen
Als gevolg van de grote storing op het spoor maandag dienen meer mensen dan gebruikelijk een claim in bij de NS. Een woordvoerder van de spoorvervoerder kan geen exacte cijfers verstrekken over het aantal personen dat om restitutie vraagt, maar benadrukt dat getroffen reizigers de procedure in ieder geval goed weten te vinden.
Een korte stroomstoring aan het einde van de middag bij Abcoude veroorzaakte dat het treinverkeer rond Utrecht Centraal enkele uren volledig stillag. Volgens spoorbeheerder ProRail was dit te wijten aan een storing in het systeem dat de seinen en wissels aanstuurt.
Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV beweert dat naast de storing ook ‘de veel te ingewikkelde personeelsroosters van machinisten en conducteurs’ hebben bijgedragen aan het vastlopen van het treinverkeer op meerdere trajecten. Een woordvoerder van de NS ontkent dit beeld en benadrukt dat veel treinen door Utrecht Centraal rijden. Wanneer zich daar problemen voordoen, heeft dit volgens hem een grote impact op de operatie van de NS.
Gedupeerde reizigers hebben recht op compensatie voor de vertragingen. Indien een reiziger meer dan een half uur vertraging oploopt, ontvangt deze de helft van de treinkosten retour. Bij vertragingen van meer dan een uur wordt de volledige ritprijs vergoed.