Minder overlast door bezorgers in Utrecht
Vrachtwagens rijden onophoudelijk heen en weer, bezorgers op elektrische fietsen haasten zich voorbij, en op de stoep wachten bezorgers gehuld in opvallende roze of paars-gele jassen om hun volgende bestelling razendsnel te bezorgen. Dit was het beeld toen flitsbezorgers in 2021 hun opwachting maakten in Utrecht. Dit initiatief stuitte echter op weerstand in de stad. Twee jaar later zijn de klachten afgenomen en zijn de bezorgers vrijwel verdwenen uit het stadscentrum.
De gemeente Utrecht greep al snel in, naar eigen zeggen met succes. Vorig jaar ontving de gemeente 138 klachten, terwijl dat er dit jaar nog maar drie zijn. De bezorgers en zogenoemde ‘darkstores’ veroorzaakten onvrede bij bewoners. Darkstores zijn locaties van restaurants of winkels die zich specifiek richten op het bezorgen van goederen. Ze zijn niet toegankelijk voor winkelend publiek en de etalages zijn vaak afgeschermd met stickers.
De diensten in Utrecht waren Flink, Getir en Gorillas; de laatste twee zijn inmiddels samengevoegd. Er zijn nog slechts vier locaties in de stad, terwijl dat eerder zeven waren. Midden in het centrum verschenen darkstores, wat leidde tot bijbehorende overlast.
Eisen aan flitsbezorgers
De gemeente heeft een beleidskader ingevoerd dat eisen stelt aan flitsbezorgers. Dit kader richt zich vooral op waar in de stad flitsbezorgers zich mogen vestigen. De bedrijven moeten aantonen dat overlast wordt voorkomen en worden geacht in overleg te blijven met omwonenden.
Dit werd bepaald door de rechter, omdat flitsbezorgen niet paste binnen het bestemmingsplan. Of de vestiging aan de Nobelstraat ooit weer geopend mag worden, moet nog blijken. Wel heeft Flink een nieuwe vergunning gekregen voor een vestiging op de Steenovenweg.
De gemeente concludeert dat de aanpak het ‘gewenste effect’ heeft gehad. Hierdoor zullen de levertijden door flitsbezorgers niet verder worden beperkt.